Der er politik og holdninger i spil, når Copenhagen Puppet Festival indtager Vesterbro til maj. Under overskriften “Puppet in Politics” sætter festivalen fokus på en lang række politiske emner som stofmisbrug, hjemløshed, overvågning og grænsekonflikter.

Udgangspunktet er Vesterbro, men horisonten er global
Vi lever i en verden, hvor afstande på en og samme tid vokser og skrumper ind. Vi kan bevæge os frit over hele verden, og samtidig er utallige mennesker på flugt. Dette er tydeligt på Vesterbro, hvor globaliseringens tabere dagligt driver i land. Hvad enten det er de prostituerede fra Nigeria i Skelbækgade eller illegale hjemløse i Istedgade. Det er et paradoks, der fylder gadebilledet, da det samtidig aldrig har været dyrere eller mere hipt at bo og leve på Vesterbro.

Årets Off-Stage program gennemsyres også af 2015-temaet “Puppets in Politics”. Dukketeatret har en lang tradition for, at udfordre magthavere og kommentere politiske situationer helt tilbage fra Mester Jakel, der tillod satire over den siddende magt, og frem til anno 2015, hvor dukketeater er blevet brugt i aktivisme, i socialt arbejde, og til at udstille og udfordre regimer.

Vi lever i en verden, hvor afstande på én og samme tid vokser og skrumper. Vi kan bevæge os frit over hele kloden, og samtidig er utallige mennesker på flugt. Dette er helt tydeligt på Vesterbro, hvor globaliseringens tabere dagligt driver i land. Hvad enten det er de prostituerede fra Ghana i Skelbækgade eller de illegale hjemløse i Istedgade. Det er et paradoks der fylder gadebilledet, da det samtidig aldrig har været dyrere eller mere hipt, at bo og leve på Vesterbro.

Vi ønsker at dukketeatret skal tages alvorligt da det er en kunstgenre der særligt kan medvirke til, at sætte fokus på nogle af de problemer der opstår i et globaliseret samfund. Derfor har vi i år, sammen med Dr. Alissa Mello fra New York, lagt et Off-Stage program med dokumentarer og film; ’artist talks’, hvor de medvirkende dukkespillere møder publikum og diskuterer deres forestilling og dukketeatermediet som et politisk redskab, samt akademiske diskussioner om og hvordan dukketeatret kan præge den politiske dagsorden. Udgangspunktet er Vesterbro, men horisonten er global.

Råhuset på Onkel Dannys Plads danner rammen for Off-Stage programmet.